•♦• Witaj na stronie MOTOX •♦• |
Strona główna | ||
Motocykl i jego początki w Polsce | ||
Mój Motor | ||
7 zaskakujących ciekawostek
ze świata motocykli! ♦•♦•♦•♦•♦•♦•♦•♦•♦•♦•♦•♦•♦•♦•♦•♦ Mało znane fakty, które mogą zaskoczyć nawet niejednego fana jednośladów. Więzienny motocykl, zmowa prędkości, motocykle w walce z falą zabójstw... To wszystko wydarzyło się naprawdę. ♦•♦•♦•♦•♦•♦•♦•♦•♦•♦•♦•♦•♦•♦•♦•♦
#1.
Jedno z czołowych miejsc na liście najbardziej dziwacznych pomysłów w historii zajmuje Dodge Tomahawk. To motocykl zaprezentowany przez firmę Dodge w 2003 roku, następnie wyprodukowany i sprzedany w tylko lub aż 9 egzemplarzach. Cechuje się karykaturalnym wyglądem oraz silnikiem, który już wtedy, gdy montowany był w samochodzie, wzbudzał kontrowersje. 8,3-litrowa jednostka z Vipera ma 500 KM i według czysto teoretycznych wyliczeń producenta, powinna zdołać rozpędzić motocykl do 480-680 km/h.
#2.
Jak zmniejszyć odsetek morderstw w jednym z najgorszych pod tym względem miast świata? Okazuje się, że wystarczyło… zabronić mężczyznom jeżdżenia na tylnym siedzeniu motocykla. Taki dziwaczny na pozór przepis wprowadzono w Medellin w Kolumbii, a efekty okazały się zaskakujące. W ciągu roku liczba zabójstw dokonywanych podczas jazdy spadła o niemal 40%!
#3.
#4.
W jaki sposób policjant na motocyklu powinien transportować aresztowanego? Posadzić go na tylnym siedzeniu i grzecznie poprosić, by mocno się trzymał? Problem rozwiązano już w latach 20. XX wieku, kiedy część policyjnych motocykli miała z boku „dobudówkę” z klatką, w której zamykano przestępcę. Takie specyficzne radiowozy produkował między innymi Harley-Davidson.
#5.
Ci, którzy od motocykli trzymają się na dystans, robią tak zazwyczaj z obawy o swoje bezpieczeństwo. Co fakt to fakt, na pierwszy rzut oka niewiele rzeczy wydaje się mniej bezpiecznych od jazdy na motocyklu. Ale może zmienią to poduszki powietrzne? Jedna z firm zaczęła produkcję poduszek przeznaczonych dla motocyklistów — mają postać gwałtownie nadmuchiwanej kamizelki i uaktywniają się w momencie gwałtownego upadku z motocykla, chroniąc przed dotkliwymi skutkami zderzenia. Pozytywne recenzje użytkowników wskazują, że może to wcale nie tak zły pomysł, na jaki wygląda!
#6.
Wyścig zbrojeń miał się doskonale również w świecie motocykli, gdzie Suzuki, Honda i Kawasaki ścigały się o miano producenta najszybszego motocykla świata. W 2000 roku postanowiono zakończyć bitwę z obawy o bezpieczeństwo użytkowników. Zawarto nieoficjalne porozumienie, w ramach którego czołowi producenci zdecydowali się ograniczyć prędkość maksymalną swoich najmocniejszych modeli do 300 km/h. Dżentelmeńska umowa nie przetrwała długo — już po kilku latach poszczególni producenci zaczęli naginać limity, przesuwając górną granicę o kilka, a potem kilkanaście kilometrów. Oficjalnie jednak wyścig o tytuł najszybszego drogowego motocykla świata został zakończony.
#7.
Przewaga motocykli nad samochodami lub odwrotnie? Cóż, jedne i drugie mają swoje zalety, ale kiedy zepsuje się motocykl, trudno zrobić z niego samochód. Co innego w sytuacji, gdy zepsuje się samochód… W 1993 roku pewien francuski elektryk rozbił na afrykańskiej pustyni swojego Citroena 2CV. Mając dobre 20 kilometrów do najbliższej osady, postanowił nie iść na piechotę. Wykorzystał swoje umiejętności i przerobił samochód na domowej (pustynnej znaczy…) roboty motocykl, którym bezpiecznie dotarł do celu. |
||